maandag 10 mei 2010

Wie is toch die vrouw die voor het eten zorgt ?



Tanja Porebska doet mee aan de Roparun, zij zorgt voor het eten en drinken van de lopers en alle overige teamleden. Vol enthousiasme reageert Tanja op enkele vragen:

Welk eten en drinken nemen jullie mee ?

Tanja: Voor de Roparun gaan o.a. broodjes met beleg mee, pannenkoeken, spaghetti en bami, bouillon en soepjes. Verder gaan er energiedrankjes, marsen e.d. mee.
Dit is voeding die over het algemeen licht verteerbaar is en voldoende koolhydraten bevat om de deelnemers de energie te geven die ze nodig hebben.

Waar moet een loper opletten qua eten en drinken ?

Tanja : Lopers moeten voedsel eten dat snel voldoende koolhydraten levert, maar het moet niet zwaar verteerbaar zijn (dus niet te vet bijv.).
Er zijn 2 teams lopers die elkaar om de ca. 50km. afwisselen. Dat houdt in dat ze een kleine 4 uur kunnen rusten. Ze eten (en slapen) tijdens de rust. In die tijd moet er dus voedsel gegeten worden dat licht verteerbaar is, zodat de lopers er geen last van krijgen als ze na de volgende wissel (3 a 4 uur later) weer gaan hardlopen. Tegelijkertijd moeten ze genoeg energie tot zich nemen om de inspanning te kunnen leveren. Er gaat met elk team dat gaat lopen ook een pakket mee in het busje met broodjes, repen, energiedrankjes en water om tussendoor snel wat bij te tanken.

Hebben sommige lopers specifieke wensen, niet zo zeer bij naam te noemen maar juist welke speciale wensen ?

Tanja: In het trainingsweekend kwam al naar voren dat ieder zo zijn eigen wensen heeft.
De één wil gebakken eieren met spek, de ander zegt dat dat te vet en te zwaar verteerbaar is.
Verse tomaten vallen bij meerdere lopers niet goed, vlak voor het lopen maar over pannenkoeken en pasta is iedereen positief.

Hoe worden de maaltijden bereid zo onderweg ?

Tanja :De warme maaltijden gaan kant en klaar mee, we hebben een magnetron bij ons, waarin we dit kunnen opwarmen. Verder maken we sla klaar ter plekke en er gaat een skottelbraai mee, waarin we verse groenten kunnen wokken.

Tot slot natuurlijk de vraag: Waarom doe je zelf mee, als vrijwilliger ?

Tanja : Als vrijwilliger ben ik terecht gekomen in de catering omdat een collega, die de coördinatie van de catering oorspronkelijk zou doen, een vervanger zocht. Ik had mezelf eerder aangemeld als loper, maar omdat ik daarin te weinig lange afstandervaring heb, was ik daarvoor afgewezen. Ik had destijds niet aan een andere rol in het geheel gedacht, maar nu deze situatie zich voordeed, heb ik daar ja op gezegd.
Ik heb wat met hardlopen en ik heb ook wat met het goede doel; ik heb de ziekte een paar maal van erg dichtbij meegemaakt. Om zo’n groot hardloopevenement mee te maken, waarvan het doel is om geld bij elkaar te brengen om kanker te bestrijden, is voor mij daarom heel bijzonder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten